Tuesday, May 15, 2012

bukit bendera & gunung jerai - berbeza namun ada keindahan yang menarik

as salam...

                aku ada story lagi nih. citer aku la. suka pi berjalan tempat sendiri, hehehe.. kali nih aku pi bukit bendera, penang. selama hidup aku 27 tahun, inilah kali pertama aku sampai ke bukit bendera. padahal 3 tahun aku study kt usm tu, bukan jauh pun, dekat ja. tapi tu la, maybe hati masa tu belum lagi betul-betul terbuka untuk pi kan, hahahah...

                  benda nih pun aku plan on the spot. tanya member aku, dia ada keja apa-apa dak semasa aku cuti ari tu. dia ckp free. so, aku ajak la dia ke bukit bendera nih. melihat keindahan tempat sendiri, heheh.. so, aku bergerak dr kawasan guar chempedak dalam pukul 9 lebih mcm tu la. smpai di bukit bendera nih dalam pukul 10 lebih. jalan ke sini tak ada la susah sgt. dari jambatan pulau pinang, ambik jalan ke highway jelutong. pastu terus keluar selepas tesco jelutong, nak menghala ke hospital pulau pinang. terus sampai jumpa masjid negeri, turun kiri pastu terus ikut signboard yg akan terus ke bukit bendera tu. x brapa byk sgt pic yg sempat diambil. maklumlah, pi pun sekadar berjalan-jalan kan. kalau pi ngan awek ka, bleh la snap pic banyak-banyak kan, ekekek....


nih tren baru. tren lama dulu kontot ja, kaler merah tu. tren tu dh jadi pameran dh pun skrg. tren baru nih nampak lebih kemas dan lawa, heheh...

nih pic semasa aku sampai. pemandangan rel tren nak ke bukit bendera nih...


nih lak pic sewaktu sesudah sampai ke bukit bendera. background dia nih mmg sempoi.. ada satu pic tu aku sempat snap, memang lawa la kaler dia. tapi xtau pic tu dok mana, huhhu...


                         cerita bukit bendera aku tutup sampai situ sahaja. so, sekarang nih nak story pasal gunung jerai lak. gunung jerai nih pun sebelah kampung aku ja. so, kampung aku nih background dia gunung jerai. sempoi dak... mesti la sempoi. aku ada, engkau ada..? ekekeke.... ok2. plan nk ke gunung jerai nih sangat lama dh aku plan. tapi tu la, nak naik sorang-sorang boleh ja. tp boring arr.. kalau ngan awek ka, blk esok pagi pun tak pa kan, hahahaha.. tu la ayat bg org yang tak awek nih, hadoiii...

                        dok online facebook tu, ada la ternampak sorng budak kampung aku nih cakap dia free, cuti tak buat apa. budak kampung nih pompuan la. sgt muda dari aku. pangkat adik aku la. family dia la bela aku masa aku kecik-kecik dulu. sampai skrg kat mak ayah depa aku panggil mak ngan ayah gak. try la ajak dia, dia kata ok ja. aku suh dia ajak skali jan ( kakak dia yg no 2 ) berserta anak lelaki dia. kemudian suh ajak sama jiran dia, kiranya member dia la, te'ah. hari yg dijanjikan, sampai la aku kt umah depa. masa tu pagi bru ja lepas hujan. suasana agak sejuk sket la. so, bergerak terus la kami ke atas gunung jerai nih. nih la 1st time aku drive keta naik gunung jerai. sebelum nih naik van org len bawa. sendiri-sendiri pun naik dgn moto jaa... 

                          sampai ja kt peranginan gunung jerai nih, totally kawasan dia sudah berubah banyak dh. last skali aku naik 2009 mcm tu. sekarang nih semakin lawa dah. tapi price hotel dia pun sakan gak la. paling murah pun RM200++ ... tapi aku rasa harga tu sesuai la dgn apa yg the regency yakni pihak yang jaga kawasan nih. sebab tempat dia sangat lawa sangat dah... malas nk cerita panjang-panjang, tengok jerlah pic kt bawah nih. nanti bleh la pi tgk nooo... teringin nak buat wedding photography aku kt sini nnt, ekekekekee.... 


nih antara chalet dia. nice kan...



kat bawah tu adalah kawasan sawah padi daerah yan. time ambik pic nih kabus daa...



inilah orang yang temankan aku sewaktu naik gunung jerai...




nih kira mcm reception caunter dia laa...


nih antara chalet dia gak. dulu sini tapak asal dia tapak pemainan kanak-kanak dan tapak kandang rusa yang dibela oleh pihak gunung jerai...


boleh bayangkan dak ada kolam mandi yg simple atas gunung. putih-putih kat belakang tu adalah kabus, pehhhh... best siot!




kabus sudah mari. memang best la time nih. macam nak peluk bini ja kalau yang dah berkahwin tuuu...


nih lak pic di taman rimba. bawah sikit dr hotel tuu... 


adios!~

No comments:

Post a Comment